Where does tawatur start?

For tawatur, it is a condition in every stage that group be such that collusion upon a lie be normally impossible. Allusul experts state this point.

قال ابن الهمام في التحرير خبر جماعة يفيد العلم. لا بالقرائن المنفصلة. بخلاف ما يلزم نفسه أو المخبَر عنه. و عنه يتفاوت عدده. و شروط المتواتر تعدد النقلة بحيث يمنع التواطؤ عادة علي الكذب و الاستناد إلي الحسّ و لا يشترط في كل واحد و إستواء الطرفين و الوسط في ذلك أي التعدد و الإستناد لأن أهل كل طبقة لهم حكم أنفسهم فيشترط كل منهما فيهم. انتهي بزيادة من التقرير و التحبير لابن أمير الحاج - ص 233 ج 2

Muhaqqiq Ibn Humam has declared the middle and the two sides being equal a condition. This mentioned by all the usul experts. The meaning of the two ends (tarafayn) is [as follows]. The beginning side(ibtida')refers to where thesanad starts. Theendingside(intiha') refers to where thesanad ends. The ending side is the sahabi. Hence, all the examples ofmutawatir which theulama have wrote, in every one there is a large group ofsahabah (may Allah almighty be pleased with him).Muhaqqiq Ibn Humam writes on,

و الحنفية قالوا الخبر متواتر و آحاد و مشهور وهو ما كان آحاد الأصل متواترا في القرن الثاني و الثالث اهـ

This text states the very same thing. The reason being, from the three generations (qurun thalathah), the first generation (qarn) is that of the sahabah, the secondqarn is that of thetabi'in and the thirdqarn is that of thetab' tabi'in. Despite ahadith being mutawatir in the second qarnit is not consideredmutawatir because there was notawaturin the firstqarn.Consequently, fortawatur it is conditional that in the generation of the sahabah, there also be a large group.

قال صاحب مسلم الثبوت و عندما عامة الحنفية ما ليس بمتواتر آحاد و مشهور اهـ و قال صاحب فواتح الرحموتفالقسمة عندهم مثلثة وجه الحصر أن الخبر إن رواه جماعة لا يتوهم تواطؤهم علي الكذب ثمّ وثمّ فمتواتر و إلا فإن روي عن صحابي جماعة لا يتوهم تواطؤهم ثمّ و ثمّ و تلقّته الامة بالقبول فمشهور اهـ

This text is clear, in the generation of the sahabah,a [large] group is a condition.

و قال ابن عابدين في حاشية الدر المختار (ص 177 ج1) المشهور في أصول الفقه ما يكون من الآحاد في العصر الأول اي عصر الصحابة ثم ينقله في العصر الثاني و ما بعده قوم لا يتوهم تواطؤهم علي الكذب

[...]

[Shaykh al-Hadith] Muhammad Yunus [Jawnpuri]
(may Allah almighty increase his blessing)
قد عرضته علي شيخنا (مولانا محمد زكريا الكاندلوي نور الله مرقده) فأقره
Friday, 10 Jumada II 1390

  • Type: Note, Translation

  • Subject: Usul

  • Author: Sh. Yunus Jawnpuri

  • Translator: M. Saifur Rahman Nawhami

  • Collection: Notebook

  • ID: 160120501

  • Tags: Mutawatir

  • Updated: 08-April-2023